۱۴خرداد غروب امام و رویش صدر
دیروز سالروز ارتحال امام خمینی بود. ارتحال مردی که دنیا را تکان داد. اما غروب آفتاب عمر این مرد بزرگ، مصادف است با طلوع آفتابی دیگر، از سلسله علما و فرزندان رسول خدا. دیروز که زادروز تولد سید موسی صدر بود، هنوز در لبنان، رویش های تازه ای از آن درخت تنومند، به چشم می خورد.
در سالروز ولادت امام موسی صدر، خواهر ایشان سیده رباب صدر، دکترای خود در رشته فلسفه در دانشگاه لبنانیه را با موضوع «فلسفه عملی امام موسی صدر» با رتبه و نمره بسیار خوبی دفاع کرد. ایشان در دفاع در برابر سوال استادی که گفت چه فرقی بین فلسفه عملی و نظری هست اظهار داشت بسیاری از علما فلسفه نظری دارند و در زندگی خود یا اطرافیانشان چیزی عملی از آن به چشم نمی خورد. اما امام موسی صدر فلسفه نظری خود را به منصه ظهور رساند. این پایان نامه مورد توجه اساتید قرار گرفت و برخی از آنها بابت سوالها و اشکالاتشان عذرخواهی کردند! خانم صدر که ریاست موسسات امام موسی صدر در لبنان را بر عهده دارد، علاوه بر مشغولیت ها و گرفتاریهای شغلی و مدیریتی و خانوادگی مختلف، توانسته با پرداختن به موضوع برادر خود از نگاه علمی، الگوی برجسته ای برای کارمندان موسسه خود و مردم لبنان باشد.
از سوی دیگر، دیروز در موسسات امام موسی صدر در شهر صور، مراسم فارغ التحصیلی دوره فنی حرفه ای فشرده برگزار شد. دوره ی فنی حرفه ای فشرده که برای دختران بالای 14 سال برگزار می شود توسط موسسات امام موسی صدر طراحی شده و آموزش و پرورش لبنان ضمن تایید آن، چنین برنامه ای را برای دیگر مدارس به تصویب رسانده. این دوره آموزشی، به لحاظ نیاز مردم محلی به کار طراحی شد و هدف آن، توانمندسازی دختران برای کسب و کار و کسب درآمد است.
رشته های عکاسی، آرایشگری، گلسازی و تزیین گل، هتلداری، مددکاری اجتماعی از جمله رشته هایی است که در طول 9 ماه تحصیلی به دختران آموزش داده می شود. تمامی دانشپذیران، دروس زبان خارجه، عربی، دینی، تربیت بدنی، و حقوق زنان را هم باید بگذرانند. این دوره برای ایتام و افرادی که توانایی مالی ندارند رایگان است.
از سوی دیگر، مرکز بهداشتی درمانی اسیل وابسته به موسسات امام موسی صدر، دیروز پنج سالگی خود را جشن گرفت. مرکز مداخله زودهنگام برای شناسایی زودهنگام بیماری ها و نارسایی های کودکان است و برای هر بیماری و مشکلی، برنامه ها و درمان هایی آماده کرده است. به عنوان مثال وقتی پدر و مادری بفهمند کودکشان دچار سندرم داون است، آموزشها و مشاوره های تخصصی بابت کنار آمدن با آن و روشهای چگونگی رفتار و مراقبت از کودکشان پیش و پس از تولد دریافت می کنند. همچنین متخصصین این مرکز در منازل اشخاص حاضر شده و ضمن پیگیری وضع سلامت کودک و روحیه پدر و مادر، آموزش های لازم برای غذا دادن، بازی، تربیت، نرمش های فیزیوتراپی و غیره را به آنها می دهند.
این مرکز امروز کنفرانس مهمی برای پزشکان لبنان برگزار نموده است. در این کنفرانس که با حضور وزیر بهداشت لبنان و متخصص رشته مداخله زودهنگام در دانشگاه جورج تاون برگزار می شود، پزشکان حاضر، گواهی دریافت خواهند کرد و جزو امتیازات و آموزشهای ضمن خدمت نزد وزارت بهداشت به ثبت خواهد رسید.
موسسات امام موسی صدر مجموعه ای از موسسه های خیریه است که برای ایتام و محرومین خدمات مختلف ارائه می کند. درمانگاه های این موسسه در موازات خطوط اشغالی در دهکده های دور افتاده تاسیس شد تا ضمن کمک رساندن به بیماران و محتاجان، آنان را از مهاجرت منصرف کند. این درمانگاه ها توسط فارغ التحصیلان رشته پرستاری موسسات امام موسی صدر اداره می شود و ضمن ارائه خدمات بهداشتی ارزان قیمت، داروها را با قیمت پایین و حتی گاهی مجانی به بیماران ارائه می کند. همچنین این موسسات، درمانگاه سیار در اختیار دارد که به مناطق صعب العبور و محروم ارسال می کند. این درمانگاه سیار پس از جنگ 33 روزه بسیار نقش مهمی در رسیدگی به وضع بهداشتی مردم مناطق جنوب داشت.
لازم به ذکر است این مجموعه خیریه سالها قبل از انقلاب ایران تاسیس شده و ارتباط مالی با ایران یا کشورها و احزاب دیگر ندارد. مخارج این موسسه را خیرین ثروتمند لبنانی و عرب تامین کرده اند.
نظرات (۲۶)
-
شیرین
سلام، مطالب خوبی رو ارائه میدید. بتشکرت!
ولی همیشه یه سوال برام بوده که چرا طرفداران جنبش امل، رابطه خوبی با ایرانی ها ندارند؟!!-
پاسخ:
۱۵ خرداد ۹۵، ۱۵:۱۱چون ایرانی هایی که زیر بال و پر امام موسی صدر و شهید چمران بودند بهشون خیانت کردند. ضمن اینکه ایران حزب الله رو تاسیس کرد و سیاستهای متناقض ایران و سوریه، باعث شد حرکت امل و حزب الله هم به تبعیت از اونها با هم درگیر بشوند. علاوه بر اینها ایران مبالغ بیشماری به حزب الله کمک می کند و حرکت امل که خود را اصل و قدیمی تر می داند، سرش بی کلاه است.
-
-
میثم
اینکه چرا ایرانی ها با امام موسی صدر یه خرده اختلاف داشتن، بماند....اینو گفتم که بدونید مطلب طولانیه و جای تحقیق داره چون خیلی چیزا شاید معلوم بشه-
پاسخ:
۱۶ خرداد ۹۵، ۰۰:۳۷تحقیق خواستید بکنید باید بیاید پیش خودم.
-
-
..............
سلام
یک نکته خوب مشخص نشد؛ طرفداران این دو حزب همگرایی لازم را ندارند یا سران آنها، چون در زمینه انتخابات شهرداری ها خیلی هماهنگ عمل کردند-
پاسخ:
۱۷ خرداد ۹۵، ۱۰:۳۵سلام
الان برخی از طرفداران هنوز مشکلات و تنشهای گذشته را فراموش نکرده اند. در زمینه انتخابات شهرداری ها اگر از داخل نگاه کنید خیلی هم خوب عمل نکردند. برخی جاها درگیر شدند. از آنجا که کل جنوب شیعه هستند و قطعا با حزب الله و حرکت امل هستند نتایج دور از انتظار نبود.
-
-
میثم
بنده خودم اطلاعاتی دارم....اینو گفتم برا اون بنده خدایی که نمدونه چرا جنبش امل با ایران خوب نیست....البته کمک نکردن ایران به جنبش امل بیشتر مربوط به خود جنبش امله....مطلب زیاده و از حوصله خارج-
پاسخ:
۱۷ خرداد ۹۵، ۱۰:۳۷بنده اطلاعاتی که منشا آن کانالهای خاص باشد قبول ندارم. اطلاعات بنده در این زمینه از مردم، حرکت املی ها و حزب اللهی هاست. در این داستان، هم ایران مقصر است هم حرکت امل.
-
-
حسین
سلام.منظور از خیانت ایرانی ها چیه؟سیاست های متناقض ایران و سوریه؟مگه جنبش امل کمکی از ایران دریافت نمیکنه؟-
پاسخ:
۱۷ خرداد ۹۵، ۱۰:۴۴خیانت یعنی کسی مثل جلال الدین فارسی بیاید در دوران انقلاب، امام موسی صدر را عامل سیا معرفی کند. چمران را جاسوس آمریکا معرفی کند. افرادی مثل جلال فارسی که سیاستهایشان را از فلسطینی های فتح اتخاذ می کردند به خاطر اختلاف مواضع امام موسی صدر و شهید چمران با فلسطینی های زیاده خواه، بشدت بر علیه این بزرگواران دروغ و تهمت و اتهام زدند و به آنها جفا کردند.
جنبش امل به اندازه یک مسجد حزب الله هم بودجه از ایران نمی گیرد. گاهی کمکهای اندکی می شود. به بهانه اینکه پولها توسط برخی سران این جنبش بالا کشیده می شود، ایران هم از دادن پول خودداری می کند.
-
-
میثم
چقدر خوب پس علم غیب هم دارید و میدونید که اطلاعات بنده از کانال های خاصه.....مشکل شما دقیقا همینه....قبلا هم توو پست های قبلیتون متذکر شدم و حتی بعضی از نظراتمو نذاشتید و حتی کلا اون پستو حذف کردید....من اگه حرفی نمیزنم بخاطر اینه که اختلاف شدید پیش میاد اون وقت باید بشینیم ببینم که آیا امام خمینی راست گفته یا امام موسی صدر!!!-
پاسخ:
۱۷ خرداد ۹۵، ۱۶:۰۰علم غیب لازم نیست. اطلاعات شما از لبنان و میدان واقعه نیست، همانطور که همه، اول انقلاب، اطلاعاتشان در مورد لبنان خلاصه شده به محمد منتظری و جلال فارسی و ابو حنیف و ابو شریف بود، یعنی آدمهایی که مغزشان را فلسطینی های متجاوز با افکار منفی و اتهامات واهی پر کرده بودند.
اختلافی میان امام خمینی و امام موسی صدر نمی بینم. اینکه شما بر چنین اختلافی تاکید می کنید نشاندهنده این است که اطلاعات شما، از آدمهای مغرضی مثل جلال فارسی و امثالهم سرچشمه گرفته است.
-
-
سلامآقای میثم اگر امکانش هست کمی برای ما هم که اطلاعات کمی در این مورد داریم توضیح بدید که چرا ایرانی ها با امام موسی صدر اختلاف داشتن.
-
میثم
اگه میخاید ببینید حرف من درسته یا نه برید حوادث تاریخی رو یه بررسی کنید چون من نمیتونم بخاطر جوی که اینجا هست بگم.....ضرر نداره هم خیلی چیزا رو متوجه میشید هم اطلاعاتتون بالا میره و....البته از منابع و افراد معتبر برید سوال کنید....اینم بگم که بعضی چیزا رو برای اینکه بدونی لازم نیست حتما توو لبنان یا ایران باشی البته بعضی چیزا، چون یه سری از این موارد و رفتارها ریشه در ایدئولوژی داره و رفتار شخص و گروه از اون سرچشمه میگیره......فتامل-
پاسخ:
۱۸ خرداد ۹۵، ۱۱:۰۵بله مثلا دوستان تحقیق کنند ببینند کی بود برای ازادی امام خمینی از حبس با پاپ و مقامات دیگر جهان دیدار کرد. کی بود مبارزان ایرانی را پناه داد و آموزش مسلحانه داد و از دست ساواک پنهان کرد، برایشان اقامت لبنان گرفت، حتی پاسپورت خارجی برایشان تهیه کرد. کی بود اعلامیه های امام خمینی را در بارهای مسافران به ایران می گذاشت؟ ببینند کی بود خبرنگار فرانسوی لوموند را فرستاد نوفل لو شاتو و بعد از آن امام خمینی در رسانه ها مطرح شد.
کسب اطلاعات ناقص از منابعی که در مخالفت با یک شخص، خودشان یک طرف ماجرا هستند، نه علمی است نه منطقی. شما همیشه ادعا می کنی اطلاعات داری اما همیشه هم محرمانه است و همیشه هم نمی توانی بگویی! وقایعی که در مورد امام موسی صدر و حمایت او از انقلاب است نه محرمانه است نه پوشیده. در صحیفه امام ببینید در مورد امام موسی صدر چه می گوید، در کلام رهبر انقلاب ببینید چه گفته شده.
خوبه انسان از گروه و شخص و ایدئولوژی ای دفاع کنه که با دیکتاتورهایی مثل قذافی دوست نبودند. نه اینکه به اتهامات افرادی مثل جلال فارسی تکیه کنه.
-
-
محمد مهدی
سلام، رمضان کریم مبارک
بنده خرده اطلاعاتی در این زمینه داشتم که به اشتراک میگزارم شاید برای دوستان مفید باشد. اطلاعات بنده مختصر است و در این زمینه سخن هر مطلع منصف دیگری معتبرتر از بنده است.
تفاوتهای فعلی امل با حزب الله را میتوان در دو حوزه پیگیری کرد. اول تفاوتهای مبنای اندیشهای زعیمان این دو جریان(به طور خاص فقهی) و دوم حوادث تلخ تاریخی و سیاسی. تفاوتهای اندیشهای: امام موسی فرزند جریان شیعی جبلعاملی است، ایشان در فقه سیاسی قائل به منطقه الفراغ و شریعت منفصله بودند، این رویکرد فقهی و نگاه نسبتاً انسانگرایانه ایشان زمینه را برای خوانش سکولار از منش امام موسی صدر فراهم کرد، هرچند به سختی بتوان خود ایشان را فردی سکولار دانست. این رویکرد با جریان اسلام انقلابی بدون مرز اوایل انقلاب اسلامی ایران تفاوتهای داشت، تفاوت پیام جهادی(یا حتی عرفانی) انقلاب اسلامی ایران با خوانش نسبتاً محافظهکارانه و سکولار از امام موسی صدر در جنبش امل موجب شد تا هسته اولیه حزب الله از امل جدا شود. دوم حوادث سیاسی: حزبالله جوان و کوچک انقلابی که از امل جدا شده بود توفیقات چشمگیری در عضوگیری به دست آورد، تا جایی که نبیل بریه(به طور کل وفاداران به امل) از گسترش این گروه نگران شدند. از طرفی حزب بعث حاکم سکولار سوریه که حامی امل بود از تضعیف این گروه در مقابل جریان جدید انقلابی تحت تاثیر ایران خرسند نبود. این اختلافات منجر به درگیری گستردهای شد و حزبالله شهدای زیادی را تقدیم کرد(اطلاعات بنده در این زمینه ناقص است، اما تا جایی که میدانم بیشتر کشتهشدگان از طرف حزبالله بودند و حتی امل و بریه بر روی زن و کودک آتش گشودند. شهدای حزبالله در این دوره بسیار خاص هستند و خانوادههای ایشان هنوز داغدارند، چراکه به دلایل سیاسی برای پرهیز از اختلاف خیلی حق برجسته کردن فرزندان شهیدشان را ندارند). این قائله هم در نهایت با مذاکره ایران و سوریه و با برتری نسبی حزبالله در این منازعه پابان پذیرفت(شروع منازعه امل حتی موجودیت حزبالله را هم به رسمیت نمیشناخت اما در پایان حزبالله هم از جهت قوا و هم زمین تحت کنترل دست برتر را داشت).
در کتب فارسی درگیری امل و حزبالله تقریباً محذوف است و احتمالاَ تنها منبع خاطرات آیتالله اختری و هاشمیرفسنجانی باشد که هر دو مختصر هستند.به نظر حقیر بهترین منبع گفتوگو با خانواده شهدای حزبالله در درگیری با امل است، اینان مطلعترین افراد هستند و بدون مصاحبت با ایشان نمیتوان فضای واقعی حاکم بر روابط اعضای دو جریان را فهمید. یکی دو منبع خوب انگلیسی این ماجرا را به تفصیل پوشش دادند، تقریباً فصل اول هر سه این کتابها اطلاعات خوبی در این زمینه دارند، به خصوص دوتای اولی:
Hezbollah: A Short History. A.R.Norton
Hezbollah: A History of Party of God. D.Avon
Hezbollah, Changing Face of Terrorism. J.P.Harik
-
پاسخ:
۱۸ خرداد ۹۵، ۱۱:۰۹سلام
اولا رویکرد و اندیشه امام موسی صدر را باید از حرکت امل جدا دانست. دوم اینکه خود حرکت امل را در زمان امام موسی صدر و شهید چمران، باید با حرکت امل نبیه بری که پس از ربوده شدن امام و سفر چمران به ایران شکل دیگری یافت، جدا دانست.
متاسفانه اطلاعاتی که در این زمینه و در مورد درگیری حرکت امل و حزب الله هست، منحصر به کانال آن دسته از سپاهیانی است که در لبنان حضور داشتند و در جبهه حزب الله بودند. لذا از روایی و پایایی علمی و واقع بینی به دور است. در مورد درگیری این دو، بنده بسیار از دو طرف تحقیق کردم، چه افراد عادی و چه فرماندهان. از آنجا که این موضوع جز شرمندگی برای هیچکدام چیزی ندارد، از منتشر کردن حقایق پرهیز می کنند و هر دو، آن را موجب اختلاف و مضر برای وضع کنونی می دانند.
در مورد کشته های حزب الله و زن و بچه ها، جنایاتی توسط حرکت امل رخ داده، اما نه آنطور که منابع ایرانی روایت می کنند. از طرف دیگر، در طول جنگهای حرکت امل با اسراییل، و جنگهای داخلی با گروه های چپی و بعثی و مسیحیان کتائب، بالاترین تعداد کشته مربوط به درگیری با حزب الله است. حزب الله هم آنطور پاک و فرشته نبوده است.
سکولار دانستن امام موسی صدر و متفاوت دانستن این قطب تشیع در لبنان از امام خمینی، ظلم بزرگی به هر دوی آنهاست که هدفشان احیای تشیع و احقاق حقوق شیعیان بود. فراموش نکنیم اگر امام موسی صدر در لبنان نبود، ایران اکنون در لبنان هیچ جایگاهی نداشت. علت اصلی موفقیت ایران در تاسیس حزب الله، وجود زمینه مناسب در لبنان بین مردم بود. ایجاد جامعه مقاوم که بدست امام موسی صدر صورت گرفت، و بذر محبتی که بین لبنانی ها و ایرانی ها پاشید، سبب شد ایران بتواند موفق شود حزب الله را تاسیس کند. وگرنه ایران در کشورهای زیادی مثل عراق و یمن و سودان و غیره چنین حرکتی را کرد و موفق نشد گروهی به وفاداری و قدرت حزب الله ایجاد کند.
همچنین یادمان نرود برخی حرکتهای تند در ایران که به اشتباه حرکت انقلابی و جهادی خوانده شد برگرفته از مکتب امام خمینی نبود، بلکه از رفتارهای تند و افراطی اشخاصی مثل محمد منتظری و جلال فارسی و امثالهم برگرفته بود.
لذا جهادی دانستن امام خمینی و سکولار دانستن امام موسی صدر کاملا غلط است. همه عالمان آزاده شیعه، در شرایط مختلف، به شکل مناسب عمل می کنند. انتظار اینکه امام موسی صدر در لبنان انقلاب مسلحانه بکند غلط است. اگر امام خمینی هم بود چنین نمی کرد.
در مورد سوریه باید عرض کنم، سوریه برعکس ایران که پشتوانه و پدر حزب الله بود، پشتوانه و سکاندار حرکت امل نبود. اما خود را به عنوان تنها کشور عربی در حال جنگ با رژیم صهیونیستی، داعیه دار مقاومت می دانست. حضور ایران در این ماجرا، برای سوریه قابل هضم نبود. لذا سیاست خصمانه در پیش گرفت و منافع خود را در سرکوب حزب الله دید. برای همین سیاستش با سیاست حرکت امل هم راستا شد. پس از آنکه ایران و سوریه با هم کنار آمدند، حرکت و حزب را سر میز صلح کشاندند.
نوشته شما چون ناخواسته موضع گیری و سوگیری دارد و از جهتی هم در ایران کمبود اطلاعات میدانی دارید و صرفا از کانالهای ایرانی خاص، کسب اطلاع می کنید روایی لازم را ندارد. این نوشته حکایتی است که ایران از ماجرا ارائه داده و می دهد که جزئی از واقعیت است ولی کامل و کاملا صحیح نیست. برای بررسی این موضوع باید شرایط آن موقع و روابط مختلف سیاسی اجتماعی را در نظر گرفت.
-
-
محمد مهدی
چند نکته تکمیلی: اول اینکه شخص امام موسی پدر تمام جریانهای سیاسی شیعی در لبنان هستند و ایشان را نمیتوان وابسته به گروهک خاصی کرد. کسی نمیتواند دقیقاً ادعا کند که اگر امام موسی بعد از جدایی حزبالله از امل حضور داشت به کدام طیف متمایل میشدند. هم جریان امل هم حزبالله حق دارند ادعا کنند فرزند خلف امام موسی هستند. اینکه امل تاکید بسیار پررنگی بر شخصیت امام موسی میکند علتش را میتوان فقدان رهبر کاریزماتیک در این جریان دانست. از این نظر حزبالله کثیری از شخصیتهای کارزماتیک دارد که نیاز چندانی بر تکیه به شخص امام موسی صدر ندارند.
دوم اینکه: اختلاف سلیقه رحمت است از جانب خدا، جان ما فدای اهل بیت و محبین ایشان در هر ملیت و هر جریان و هر گروه.
و در آخر باز تاکید میکنم اطلاعات حقیر بسیار اندک است و هر برادر مطلع منصفی در این زمینه بر بنده ارجح است به خصوص اگر اطلاعات میدانی غنی داشته باشد.
التماس دعا در این ماه مبارک-
پاسخ:
۱۸ خرداد ۹۵، ۱۱:۳۰چند روز پیش با یکی از اعضای اصلی حرکت امل که بعد از ربوده شدن امام از آن جدا شده بود صحبت می کردیم. می گفت من حرکت امل را ترک کردم چون دیگر از پشتوانه دینی و ولایی برخوردار نبود. حرف در مورد علل و چرایی تاسیس حزب الله و جدا شدن از حرکت امل و بعد درگیری با آن بسیار است.
اما آنچه خود حزب الله و حرکت امل الان به دنبال آنند وحدت و همدلی و همراهی است. از فردی موثق شنیدم که سید حسن نصرالله پس از جنگ 33 روزه به او گفته بود اگر شخصی مثل نبیه بری را نداشتیم باید یکی مثل او می ساختیم (به دلیل پشتیبانی و حمایتش از حزب الله در دولت لبنان و همراهی حرکت امل در مقاومت علیه دشمن). همچنین نبیه بری در پاسخ به بعضی از حرکت املی ها که از برخی رفتارهای حزب اللهی ها گلایه کرده بودند، گفته بود حزب الله و حرکت امل، هردو در یک غلافند، اما مثل دو سر شمشیر ذوالفقار دو سر این جریان هستند.
در خاتمه از حسن نظر شما و حسن نوشتار شما تشکر میکنم. ادبیات محترمانه و متواضعانه شما سزاوار تقدیر است.
از شما هم التماس دعا دارم
-
-
میثم
بنده بار ها در زمینه های مختلف مطلبی گذاشتم که متاسفانه با ادبی که شما داشتید مواجه شدم به طوری که یکی از آن ها را حذف کردید....در اینجا چند نکته را متذکر میشوم: 1. با توجه به تجربه ی قبلی بنده و با توجه به اینکه موضوع امام موسی صدر بحث طولانی است لذا میدانم که اگر چیزی بنویسم به درازا خواهد کشید و باز دعوا و اختلاف و باز انواع اتهامات و بی ادبی از سوی شما ولی بیشتر بخاطر طولانی بودن بحث چیزی نمینویسم2.اینکه بنده به طور کلی مطلبی را گفتم به این دلیل بود افرادی که نوشته های شما را میخوانند به آن ها بسنده نکنند چون واقعیت های دیگری هم هست که اگر بدانند با نگاه واقع بینانه ای به ماجرا مینگرند3. شما متاسفانه با یه انتقاد سریع داغ میکنی و انواع بی ادبی ها و اتهامات رو به طرف مقابل میزنی ضمنا با داد و بی داد چیزی درست نمیشود.....4.در آخر باید این رو بگم که واقعیت های تاریخی را انسان همان طور که هست باید بداند تا بعدا دچار اشتباه نشود-
پاسخ:
۱۹ خرداد ۹۵، ۱۰:۴۵بی ادبی؟ البته حذف نظر بی ادبی نیست و حق من است اما اگر بی ادبی و جسارت به شخصیت کاربری کرده باشم عذر می خواهم. قصد بنده هم انتشار واقعیت است و از نشر مطالب هیچ سود مادی عایدم نمی شود. برخلاف برخی افراد که بعد از انقلاب آمدند و خودشان را همه کاره کردند و نسبت به امام موسی صدر و شهید چمران جفا کردند و تهمت های بیشمار زدند. اگر شهید چمران ربوده نمی شد، هنوز آن جو مسموم علیه آن مرد خدا وجود داشت. جالب است دوستان بدانند افرادی مثل جلال فارسی و تیمش، هنوز که هنوز است چمران را جاسوس سیا معرفی می کنند! (به مصاحبه های اخیر جلال مراجعه فرمایید). این افراد عموما انسانهای سطح پایینی بودند که از ایران فرار کردند. در لبنان، شرایط خوبی برای ایرانی ها فراهم بود که سبب اصلی آن امام موسی صدر بود. ایشان از انقلابیون پذیرایی می کرد. اینها با دیدن ساختمان مجلس و آسانسور و تشریفات و احترام سیاسیون بلند مرتبه لبنان به امام، ایشان را طاغوتی و مهره شاه خواندند! اعتراف لبنانی هایی که خدمات آموزش نظامی، پلیسی گذرنامه ای، و پذیرایی به این افراد ارائه دادند بهترین دلیل برای باور واقعیت است. همانها می گویند برخی از ایرانی های فراری، با فلسطینی ها وصل شدند و شروع به بدگویی علیه امام موسی صدر کردند. جالب اینجاست ایشان عکس العملی نداشت و موضعی اتخاذ نکرد وگرنه راحت می توانست آنها را اخراج کند. جالب تر اینکه یکبار یکی از آنها بازداشت شد و امام تلاش کرد تا وی آزد شود.
متاسفانه با اتهامات این قبیل افراد به امام موسی صدر در ایران، جو مسمومی علیه وی ایجاد شد. برای تقویت این جو، این نگاه را بوجود آوردند که اگر کسی از امام موسی صدر بگوید و شیفته وی باشد، مخالف امام خمینی است. خیر، در دنیای واقعیت، اتفاقا کسی که شیفته هر دو نباشد، به نظر من با هردوی آنها مخالف است. برخی هم چون صرفا یک جنبه از شخصیت یکی از آنها را می بینند و جنبه های دیگر را نمی بینند، دل به یکی می بندند و با دیگری میانه خوبی ندارند.
-
-
سلامبنده به اطلاعاتی که از این سایت بدست می آورم بیش تر اعتماد دارم تا منابع دیگر.خیلی وقت پیش سخنرانی شهید چمران را در مورد تهمت هایی که به ایشان زده بودند گوش می کردم به نظرم در مورد امام موسی صدر هم همین طور بوده است.وتنها عاملش هم از نظر بنده حسادت و تنگ نظری بوده .دلیل این که در مورد امام موسی صدر می فرمایید مسائلی را می دانید اما توضیح نمی دهید را متوجه نمی شوم این موضوع که دیگر حالت امنیتی ندارد .به نظر بنده بحث مفید بی طرفانه با دعوایی که از سر تعصب در بحث ایجاد شود خیلی تفاوت دارد .شاید در این بحث ها به نکاتی پی ببریم که قبل از آن نمی دانستیم البته با افرادی که فقط حرف حرف خودشان است به هیچ وجه نباید بحث کرد.
-
چرا از دل خاک انواع گل ها و ریاحین سر میزنداما از دل سنگ نه ؟چون خاک پذیرش دارد بذر را دانه را ؛اما سنگ نه .از ناله های اهل جهنم یکی همین استای کاش خاک بودیم !خیلی ممنون از توضیحات برادر گرامی محمد مهدی و آقای علوی.
-
سرباز خدا
سلام.نماز و روزه هاتون قبول باشه.دعامون کنید.-
پاسخ:
۱۹ خرداد ۹۵، ۱۰:۳۳علیکم السلام. التماس دعا از همگی
-
-
سلامبرادر ،درمورد امام مو سی صدر سرچی کردم وبه این مطلب برخوردم:http://www.dinonline.com/doc/note/fa/5501/از نظر شما تا چه حد این نوشته از روی حقیقت است؟آیا واقعا بین امام موسی صدر و امام خمینی درمورد حج این مسائل بوجود آمده بود؟و اگر بوده به نظرتان با چهره ای که امروز از عربستان در جهان می بینیم آینده نگری امام خمینی وکناره گیری از آل صعود بجا ودرست نبوده است؟اگر برایتان مقدور است کمی توضیح بدهید .
-
پاسخ:
۱۹ خرداد ۹۵، ۱۱:۱۱سلام
جالب بود نخوانده بودم. استاد کمالیان، صدر پژوه قهاری است اما گاهی بدلیل علایق شخصی در برخی نتیجه گیری های خود، از راه صواب دور می شود. واقعیت هایی که ذکر شده اکثرا درست هستند و می دانیم امام موسی صدر با پادشاهان کشورهای عربی بسار نزدیک بود. آنها شیفته وی بودند. به خاطر هیبت و جمال وی، و زیبایی کلام و منطق و اندیشه وی. او یاد گرفته بود چطور با اعراب برخورد کند. اما اینکه تمام مشکلات را به امام خمینی نسبت بدهیم کار واقعا غلطی است. چرا که اولا امام خمینی و امام موسی صدر در شرایط زمانی و مکانی متفاوتی بودند. ثانیا نادیده گرفتن عوامل مختلف سیاسی اجتماعی، بین المللی مرتبط با جریانهای ذکر شده، نتیجه گیری را از حالت علمی و منطقی خارج می کند.
مقایسه عربستان زمان شاه، با عربستانی که پس از انقلاب جایگزین ایران در روابط با آمریکا شد، بسیار غلط است. یا مثلا در مورد حج، پیش از انقلاب فکر نمی کنم امام خمینی نفوذ و دخالتی در آن داشت که حالا امام موسی صدر بخواهد با چیزی مخالفت کند! یا اصلا نماینده امام خمینی باشد که حذف شود! بحث بعثه های حج، اولین بار توسط امام موسی صدر ایجاد شد و ایشان علمایی را همراه مردم می فرستاد، تا احکام حج را یادشان بدهند. فراموش نکنیم در آن روزگار اصلا امام خمینی در خارج ایران و خصوصا نزد اعراب شناخته شده نبود. لذا تصور اینکه این دو در موضوع حج با هم اختلاف داشتند ربط دادن دو موقعیت زمانی مختلف به یکدیگر است! امام موسی صدر را باید در ظرف زمانی و مکانی لبنان بررسی کرد و امام خمینی را در ظرف مکانی و زمانی ایران. ایندو با هم مخالف نیستند. شرایط کاملا عوض شد.
-
-
از نظر بنده آقای کمالیان در آن نوشته یکسری حقیقت ها را با مطالب باطل تلفیق کرده اند تا درآخر به نتیجه گیری ای که خودشان می خواسته اند برسند و اینطور القا کنند که اصلاح طلب ها بیش تر با موضع گیری امام موسی صدر همسو هستند.وبه بحث تقسیم بندی غلطی که رهبر عزیزمان هم در سخنرانی اخیر بیان کردند،تا ملت ایران را به دو بخش تندرو ومیانه رو تبدیل نکنید دامن زده باشند.از نوشته هایشان این طور برداشت کردم که خواسته اند امام خمینی را تندرو جلوه بدهند !!به نظرم همین افراد با این طرز فکر ونشر عقایدشان باعث شده اند اکثریت این طور برداشت کنند که راه امام خمینی وامام موسی صدر از هم جدا بوده است در صورتی که به قول شما امام موسی صدر را باید در ظرف زمانی و مکانی لبنان بررسی کرد و امام خمینی را در ظرف مکانی و زمانی ایران. ایندو با هم مخالف نیستند.ممنون از راهنمایی شما.
-
آقای علوی شما شناختی از علامه کورانی دارید؟به نظرتان پیش بینی های ایشان درمورد علائم ظهورو پیش بینی اخیرشان تا چه حد دقیق است؟
-
پاسخ:
۲۱ خرداد ۹۵، ۰۹:۵۹بله ایشان را تا حدودی می شناسم
هرچند همه آثار ایشان را کامل و دقیق نخوانده ام و گاه قسمتی از کتابی از ایشان را خوانده ام یا صحبتی از ایشان را شنیده ام، اما به نظرم می رسد ایشان توجه خاصی بر روایات ظهور داشته که صرفا با جمع آوری و مقارنه و مقایسه، و کنار هم گذاشتن آنها تفسیر و تحلیلی ارائه کرده است. بارها بر اساس کتب ایشان، افراد ظهور را نزدیک اعلام کرده اند و به نوعی توقیت کرده اند. حتی یمنی ها، چون اهمیت خاصی به امام قیام کننده دارند. در اینکه ایشان در بحث ظهور اطلاعات بسیار بالایی دارد شکی نیست اما فکر نمی کنم ایشان روایات ظهور را از لحاظ ریشه و صحت و سقم، مورد بررسی قرار داده باشد. شاید بتوان گفت روال فعالیت ایشان، نوعی جستجوی نور و جستجوی اخبار محبوب در میان احادیث است.
-
-
فاطمه
امام موسی صدرچه مشکلی بافلسطینی ها داشت؟چرابه فلسطینی هاگفته برگردم تکلیفموباشماهاروشن میکنم؟یعنی چی؟-
پاسخ:
۷ مرداد ۹۵، ۱۶:۲۵فلسطینی ها بر خلاف قرار داد قاهره، که به آنها اجازه سکونت در قسمتی از جنوب لبنان را داده بود، در سراسر جنوب سلطه را به دست گرفتند و در غیاب یک دولت مقتدر مرکزی، همه کاره جنوب شده بودند. اگر فرزندتان متولد می شد آنها باید برگه صادر می کردند، اگر زمینتان را برداشت می کردید ازتان مالیات می گرفتند، از دنتر لبنانی خوششان می آمد به هر روشی شده می بردند. و هزاران هزار زورگیری و ازار و اذیت دیگر. حتی در امور داخلی و سیاسی لبنان دخالت می کردند و با پول دادن به گروه های مختلف علنا سیاست لبنان را در چنبره خود گرفته بودند. امام موسی صدر پشتیبان واقعی فلسطینی ها و قضیه فلسطین بود و این نوع دخالتها (دخالت در زندگی مردم و در سیاست داخلی لبنان) را برای خود آنها مضر می دانست. اتفاقی که افتاد و لبنانی ها، با کمک اسراییل فلسطینی ها را از لبنان اخراج کردند.
-
-
فاطمه
واقعااگه یه ایرانی بره در محله های فلسطینی نشین جنوب لبنان یا ضاحیه،ایرانی رو میکشن😨آخه چرا؟ماکه دوست داریم اونا برگردن کشورشون.وقتی به این چیزا فکرمیکنم که مسلمونا میفتن به جون هم ،دوست دارم گریه کنم دادبزنم بگم امام زمان بیا ببین چه خبره😢شمامواظب خانواده باش.همون بهترناشناس باشین😢یه چیز دیگه واقعاشهیدجهادمغنیه نامزد ایرانی داشته؟من باورم نمیشه؟-
پاسخ:
۷ مرداد ۹۵، ۱۶:۵۵الان که اینطور نیست. البته من به شخصه جرات ندارم برم اردوگاه فلسطینی. چون داعشی هم توشون اومده.
بله نامزدی داشتن که سالهاست لبنان هستن. لبنانی محسوب میشن. البته قبل شهادت از هم جدا شده بودند.
-
-
فاطمه
آخه نوشته بودین نامزدشهیدجهادمغنیه ایرانی هستن،اینکه اسمشونوبگین مشکل داره؟-
پاسخ:
۸ مرداد ۹۵، ۱۱:۴۷نامزد پیشین. مدتی قبل شهادت جهاد، جدا شده بودند. گفتن اسمشون شاید درست نباشه. به دلایل اخلاقی و امنیتی حتی.
-
-
مهدی
فلسطینیها همیشه خیانت کار بودن! زمان جنگ یاسر عرفات طرف برادران عرب صدامی خودش رو گرفت و خیلی ساده به ایران پشت پا زد! همین قضیه سوریه حماس به بشار اسد خیانت کرد دفترش رو برد قطر! کلا موجودات بیخودی هستن،خیلی وقتا فکر میکنم همون اسراییل برای اونا بهتر باشه،چون قومی هستن که ظاهرا آدم نمیشن!! تو جریان ترور شیخ احمد یاسین هم ظاهرا اشخاصی از خود نوار غزه آمار حرکت ماشین روبه هلیکوپتر اسراییل دادن که ترورشد،به خودشون رحم نمیکنن اونوقت با ما و شیعیان لبنان که از نظرشون رافضی هستیم میخوایید دوست و متحد باشن!!-
پاسخ:
۸ مرداد ۹۵، ۱۱:۴۴قطعا نمیشه در مورد همه شون اینطور حرف زد. به خاطر صد نفر پونصد نفر نمیشه چند میلیون نفر رو متهم کرد. در مورد طرفداری اونها از صدام یا تکفیری ها، باید قبول کنیم آنها در درجه اول عرب و سنی هستند. قطعا نمی آیند طرف ایران را در مقابل اعراب یا شیعه را در مقابل اهل سنت بگیرند. این بسیار طبیعی است. انتظار دیگری داشتن، غیر طبیعی است.
-
-
عیسی
با عرض سلام!
در مورد آیت الله کورانی باید عرض کنم ایشون بسیار دقیق مباحث مربوط به ظهور رو پیگیری می کنند.برای مثال با دلیل گفتند که ابومصعب الزرقاوی همون رفیق سفیانی بود که می گفت هر کس سر یک شیعه رو برام بیاره بهش هزار دلار میدم.(غیبت طوسی صفحه273،بحارالانوارج52).اما آیت الله کورانی شدیدا تاکید دارند که نباید وقت برای ظهور معین کرد.برای آشنایی بیشتر با افکار ایشون به سایت alameli.net بخش سوال و جواب مراجعه کنید. -
مهدی
آقای علوی خدمت شما عرض کرده بودم فلسطینی جماعت نافش رو با خیانت بریدن! محمود عباس رییس دولت فلسطین با پررویی تمام با مهمترین دشمن ایرانیها،خاین ترین گروه در تاریخ معاصر به ایرانیها! ملاقات میکنه و ایران رو بنیادگرای منطقه معرفی میکنن! والله دست این فلسطینی ها از هر گروه و جبهه هم باشن به ما یا شیعیان لبنان برسه از داعش بدتر سرمون میارن!! با مطالعه ای که از تاریخ درموردشون دارم و با کارهایی که امروز ازشون میبینم فکر میکنم همون اسراییل بهترین روش رو داره در مورد اینها انجام میده!! بازم میگم ***این قوم آدم نمیشن!!*** والسلام-
پاسخ:
۱۱ مرداد ۹۵، ۱۱:۲۵دوست عزیز، شما هرچقدر مطالعه فرمودید، ما به چشم اینجا داریم می بینیم و از کسانی که چشیدند می شنویم. اما هیچکدام از اینها چنین حرفی که شما زدید را با این قطعیت نمی زنند. این حرف شما نوعی نژادپرستی و خودبزرگ بینی است. خیلی اشتباه است که ما دیگران را بر اساس معیارها و عینک های خود ببینیم و قضاوت کنیم. باید دید عوامل و اسباب کارهای افراد چیست. نه اینکه بگوییم چون با ما بد است پس آدم نیست! به خاطر اقدامات تخریبی یک عده، نمی توان کل قومی را زیر سوال برد.
-
-
حسین
آقای علوی سلاممردونه یه سوال میپرسم راستشش را جواب بده...نظر خودت راجع فلسطینی ها چیست؟-
پاسخ:
۱۳ مرداد ۹۵، ۱۱:۴۹سلام
نمیشه توی دو خط جواب داد. و نمیشه وقتی جای اونها نیستیم و نمیدونیم چی کشیدن و می کشن، اونها رو به خاطر دو تا موضع گیری یا اتفاق محکوم کنیم.
داستان زیر از امام موسی صدر به خوبی بهترین سیاست در برخورد با فلسطینی ها رو به تصویر می کشد:
زمانی فلسطینی ها در لبنان خیلی اذیت می کردند و علاوه بر مزاحمت برای مردم جنوب، کل جنوب را زیر سلطه گرفته بودندو سیاست لبنان را هم به دست گرفته بودند.فردی تعریف می کرد همیشه به امام موسی صدر شکایت می کردیم و می گفتیم چرا از فلسطین دفاع می کنید. می فرمود: عابدی دید گربه ای دارد غرق می شود. دست انداخت تا او را نجات دهد. گربه چنگ زد که به دست او بچسبد. عابد دستش زخمی شد و درد گرفت و ناخودآگاه دستش را عقب کشید. اما دوباره دست دراز کرد. گربه دوباره چنگ زد. چند بار تکرار شد تا بالاخره نجاتش داد. طبیعت گربه چنگ زدن است. اما باید نجاتش داد. ما انسانیت خود را نباید فراموش کنیم.
در مورد فلسطینی ها هم همین است. اکثرا وقتی قدرت دارند به جای قضیه اصلی که قضیه ی به حق و مهمی است، به فکر نان و اب خود می افتند. برخلاف آنچه تبلیغات صهیونیستی در مغز برخی افراد فرو کرده اند فلسطینی ها ناصبی نیستند و بسیاری از داستانهای ساختگی در مورد کراهتشان از ایرانی ها غلط است. اما برخی از آنها خصوصا رهبران بی مایه آنها همیشه مواضع نادرستی اتخاذ کرده اند که به ضرر فلسطین بوده است. نباید انتظار داشت، عمده فلسطینی ها که تحت تاثیر رسانه های عربی هستند، با یک شبکه پیزوری ایرانی بخواهد بصیرتشان افزایش پیدا کند! خیر. اتخاذ برخی مواضع از طرف فلسطینی ها هرچند نامردی است اما کاملا توجیه دارد. این ما هستیم که به اشتباه توقع داریم با چندرغازی که داده ایم، طرف عرب بودن و سنی بودن خود را فراموش کند و مثل حزب الله لبنان سر به زیر و گوش به فرمان ما باشد.
با این حال نظر شخصی بنده که قبلا هم گفته ام این است که یک فلسطینی خوب، فلسطینی ای است که در فلسطین باشد.
-
-
مهسا
اقای علوی درست میگن.هیچ کس جای یک فلسطینی نبوده.گاهی اوقات شرایط زندگیادمهارو تغییرمیده.اکثذ فلسطینها ک باهاشون برخورد میکنی میبینی ادمهای سرخورده هستن و ی جورایی وقتی دستشون ب جایی بندمیشه سعی میکنن عقده هاشون برطرف کنن و اون سرخوردگی رو جبران کنن.اکثرا هم ادمهای تنبلی هستن و ب کمک کردن دیگران و صدقه گرفتن عادت کردن و این یک هنجاراجتماعی خ خ بدی هست و توجه کنید میبینیداکثرمزدورها همچین شرایطی روداشتن -
فاطمه
سلام.خسته نباشین.میشه اطلاعات کاملی رو درباره شهید علی منیف اشمر و برادرانشون،بدید.چندتابرادربودن؟همشون شهیدشدن؟-
پاسخ:
۱۸ مرداد ۹۵، ۰۲:۱۶سلام. خبر دارم دو برادر هستند که شهید هستند. بیشتر نمیدانم
-
این وبگاه محل نوشتن خاطرات و نظرات تعدادی از ایرانیان ساکن لبنان است.
این وبگاه شامل اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان است و برای امور مختلف ایرانیان در لبنان راهنمایی و جوابهایی منتشر کرده است.
نویسندگان:
محمود علوی
رضا دقیق
حسین امیدی
www.moodkerbes.info
طبقه بندی موضوعی
- آشنایی با لبنان (۴۷۳)
- فرهنگ و آداب و رسوم (۷۱)
- غذای لبنانی (۱۲)
- اقتصاد و تجارت (۶۵)
- سیاست (۱۲۷)
- مقاومت (۲۵۱)
- مذاهب و طوایف (۵۲)
- توریسم (۲۸)
- فرهنگ و آداب و رسوم (۷۱)
- اخلاق و دین (۱۹۸)
- امام موسی صدر (۸۵)
- دنیای دیجیتال (۲۴)
- راهنمای ایرانیان در لبنان (۵۵)
- شخصی - درباره خودم (۵۰)
- اخبار (۱۵۷)
- ایران (۴۸)
- سفرنامه و لبنان گردی (۲۶)
آخرین مطالب
-
-
نمایش جدید علی امین
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ -
انتخابات قطعا سالم در لبنان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ -
حمله یوفو به سوریه
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ -
تجمع انتخاباتی حزب الله لبنان
يكشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ -
واکنش جالب به نام گذاری یک خیابان در بیروت به نام پادشاه سعودی
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ -
کینه ی جریان سعودی علیه امام زمان
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ -
واکنش به نام گذاری یکی از خیابان های بیروت به نام پادشاه سعودی
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ -
سلبریتی و سیاست
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ -
شوهای تبلیغاتی سعد حریری
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
پربازديدها
-
۳۷۲۸۵ -
۳۴۵۲۶ -
۲۱۳۳۶ -
۱۶۱۸۶ -
۱۵۱۲۹ -
۱۴۰۹۴ -
۱۳۳۳۲ -
۱۱۳۸۲ -
۱۲۲۹۸ -
۱۰۲۳۴